تحول در مدل تجاری

 

تحول در مدل تجاری

 

 

ما معمولا تحولات صنعتی را با شکل گیری یک فناوری جدید پیوند می دهیم. اگرچه فناوری های جدید اغلب «عامل اصلی تغییر» به شمار می روند، اما هرگز صنعت را به تنهایی تغییر نمی دهند. عامل دستیابی به چنین تحولی، «یک مدل کسب و کاری است که می تواند فناوری جدید را به یک نیاز تازه» پیوند دهد. تحول در مدل تجاری فرآیندی است که با تغییر تقاضای بازار و بر اساس استراتژی های جدید شکل میگیرد. 

فناوری MP3 یک مثال مناسب است. در اوایل دستگاه های MP3، بیانگر افزایش میزان ظرفیت نوارهای مغناطیسی و سی دی های مغناطیسی بود . کاربران می توانستند هزاران آهنگ را بر روی یک دستگاه کوچک نگه دارند. اما بعد از اینکه اپل آیپد را با آیتونز در یک مدل کسب و کاری جدید ادغام کرد، فروش موسیقی از دنیای واقعی به دنیای مجازی سوق پیدا کرد.

 

تحول در مدل تجاری بر اساس تغییر فناوری

 

برای پاسخ به این سوال، ما به تحلیلی عمیق از ۴۰ شرکت می پردازیم که مدل های کسب و کاری جدیدی در صنایع مختلف راه اندازی کرده اند. برخی از افراد، موفق به تغییر اساسی صنایع شدند. سایرین امیدوار بودند که موفق شوند اما در نهایت موفق نشدند. در این مقاله، ما نتایج کلیدی  تحقیقاتمان را ارائه می کنیم و مواردی را پیشنهاد می کنیم که می توانند به نوآوران در تغییر صنایع کمک کنند.

 

 

مدل های تجاری چگونه کار می کنند؟

 

تعاریف «مدل کسب و کار» متفاوت است، اما اغلب مدیران اتفاق نظر دارند که مدل کسب و کار، درباره‌­ی این است که یک شرکت چگونه ایجاد می شود و ارزش پیدا می کند. خصوصیات مدل، ارزش پیشنهادی مشتری و مکانیزم قیمت گذاری را تعریف می کند و بیانگر این است که چگونه شرکت خود را سازماندهی کرده و با چه افرادی همکاری می کند تا  به تولید ارزش بپردازد و چگونه تولیدات خود را عرضه کند.

اساسا، مدل کسب و کار، سیستمی است که خصوصیات مختلف آن برای تعیین موفقیت شرکت، با یکدیگر تعامل دارند.

در هر صنعت خاص، یک مدل کسب و کاری غالب در طول زمان پدیدار می شود. در صورت عدم تحریف بازار، این مدل، بهترین راه برای اختصاص و سازماندهی منابع را مشخص می کند. بیشتر اقدامات صورت گرفته برای معرفی یک مدل جدید شکست خورده اند، اما گاهی یک مدل موفق، مدلهای قدیمی را کنار می زند. این مدل‌های جدید معمولا با استفاده از فناوری جدید شکل می­گیرند. اگر تازه واردان، از این مدلهای جدید اقتباس کنند، به این معناست که «صنعت» تغییر کرده است.

Airbnb را در نظر بگیرید که صنعت هتل را ارتقا داده است. این شرکت در سال ۲۰۰۸ تأسیس شده و رشد چشمگیری را تجربه کرده است. این هتل­ها در حال حاضر، اتاق های بیشتری نسبت به هتل های معروف و قدیمی مانند InterContinental یا Hilton در سراسر جهان دارند. بر اساس آمار، Airbnb٪ نمایندگی تامین ۵/۱۹ درصد از اتاق های هتل­های  نیویورک را بر عهده دارد و در ۱۹۲ کشور فعالیت می کند که معادل ۴/۵ درصد از تامین اتاق  است (بیش از ۶/۳ درصد در سال ۲۰۱۵).

بنیانگذاران Airbnb دریافتند که فناوری پلت فرم، امکان ساخت مدل تجاری کاملا جدیدی را فراهم می کند که اقتصاد کلاسیک کسب و کار هتل را به چالش می کشد. بر خلاف زنجیره های هتل های مرسوم، Airbnb مالکیت یا مدیریت ندارد، بلکه این امکان را فراهم می کند تا کاربران هر فضای قابل سکونت (از یک مبل گرفته تا یک عمارت) را از طریق یک «پلت فرم آنلاین» اجاره کنند. از این طریق، افرادی که به دنبال اقامتگاه می­گردند، با صاحب خانه هایی که مایل به اشتراک گذاری یک اتاق یا قسمتی از یک خانه هستند، به یکدیگر معرفی می­شوند. Airbnb این پلت فرم را مدیریت می کند و درصدی از اجاره را دریافت می کند.

 

 

تحول در مدل تجاری

 

از آنجا که درآمد این کسب و کار، وابسته به مالکیت یا مدیریت دارایی های فیزیکی نمی باشد، Airbnb نیازی به سرمایه گذاری بزرگ برای افزایش قیمت ندارد و بنابراین می تواند قیمت های کمتری بپردازد (معمولا ۳۰٪ کمتر از هزینه های هتل ها). به علاوه، از آنجا که صاحب خانه ها مسئول مدیریت و نگهداری اموال و هر نوع خدماتی می باشند که ممکن است به آنها پیشنهاد شود، خطرات Airbnb (بدون هزینه عملیاتی) بسیار کم هزینه تر از هتل های سنتی می باشد. در مورد مشتری، مدل Airbnb با ارائه خدماتی شخصی تر و ارزان تر،  به تعریف مجدد ارزش پیشنهادی می پردازد.

قبل از اینکه فناوری پلتفرم به وجود بیاید، هیچ دلیل معناداری برای تغییر کسب و کار هتل وجود نداشت. اما پس از معرفی پلتفرم، مدل کسب و کار غالب و قدیمی، در برابر افرادی که می توانستند این فناوری را برای ایجاد  پیشنهاد ارزشمندتر برای مشتریان، مورد حمله قرار دهند، آسیب پذیر شد. مدل کسب و کاری جدید به عنوان رابط، بین آنچه فناوری پدید می آورد و آنچه که بازار می خواهد، عمل می کند. بیایید ببینیم که چه خصوصیاتی یک مدل تجاری را متحول می کنند.


بیشتر بخوانید،بیشتر بدانید ! بازآفرینی مدل کسب وکار


 

شش کلید موفقیت برای تحول در مدل تجاری

 

ما ۴۰ مدل جدید کسب و کاری را انتخاب کرده و آنها را به عنوان کسب و کار های با کیفیت بالا و پرسرعت، تجزیه و تحلیل کردیم. به نظر می رسید که همه­‌ی آنها، توانایی تغییر صنایع خود را داشتند، اما تنها یک زیرمجموعه، موفق به انجام این کار شد. ما به دنبال خصوصیات تکراری در مدل ها بودیم و شش مورد را پیدا کردیم. هیچ شرکتی همه‌­ی آنها را با هم ارائه نداده است، اما همانطور که مشاهده می کنیم، رعایت این خصوصیات معمولا با افزایش احتمال موفقیت در تحول کسب و کار، و تحول در مدل تجاری مرتبط هستند.

 

  1. یک محصول یا خدمات اختصاصی متفاوت با رقبا

  2. یک فرایند سریع و چابک تر

  3. به اشتراک گذاری دارایی‌های دیجیتال 

  4. قیمت گذاری بر اساس میزان استفاده ( Pay as you go )

  5. تغییر اکوسیستم برای همکاری بیشتری 

  6. یک سازمان چابک و سازگار با تغییرات 

 

چند نکته درباره این لیست قابل توجه است: ۱. هریک از خصوصیات در این لیست، هم با فناوری و هم با تقاضا مرتبط است ۲. مورد دوم این است که داده های بزرگ، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین ها، شرکت ها را قادر می سازند تا حجم بسیار زیادی از داده های ساختار نیافته را به قوانین و تصمیمات بدل کنند. ۳. مورد سوم اینکه دستگاه های متصل به اینترنت و دارای جی پی اس، تجزیه و تحلیل اطلاعات غیر متمرکز و وسیع را فراهم می کنند. ۴. مورد چهارم اینکه پیشرفت در تولید (فناوری نانو و چاپ سه بعدی را در نظر بگیرید) فرصت های بیشتری را برای تولید توزیع شده و محصولات در مقیاس کوچک فراهم می کنند.

 

نویسندگان:

مترجم: مهسا دبستانی قمصری

منبع: hbr.org