تحول دیجیتالی و استراتژی دیجیتالی و بازاریابی دیجیتالی

 استراتژی دیجیتالی

تعداد زیادی از شرکت ها از ابتکارات دیجیتال مانند برنامه های بازاریابی دیجیتال در رسانه های اجتماعی، برنامه های پست الکترونیکی، طراحی وب سایت RWD برای دستیابی راحت تر مشتریان و … استفاده می‌کنند. اما برای این سوال، که آیا همه ی اینها بخشی از تلاش استراتژیک تحول دیجیتالی هستند یا فقط رویکردهای تاکتیکی بازاریابی دیجیتال را نشان می دهند، ممکن است پاسخ های متفاوتی وجود داشته باشد.

 

تحول دیجیتالی و استراتژی دیجیتالی و بازاریابی دیجیتالی

 

خلاصه‌ای از تحول دیجیتالی

تحول دیجیتالی را می توان استفاده‌ی شرکت‌ها از تکنولوژی جهت بهبود عملکردشان معنا کرد. تحول دیجیتالی درباره ی به روز رسانی مدل کسب و کار و ایجاد راه های جدید برای رشد، به وسیله استفاده از اصول ابتدایی نوآوری و ایجاد فرهنگ دیجیتالی است. از جمله این راه ها می توان به هوش مصنوعی، روباتیک، سنسورها، تجزیه و تحلیل، محاسبات ابری، تحرک، منبع باز، و… اشاره نمود. تحول دیجیتالی باید شامل این موارد باشد:

۱) بهبود چشمگیر یا ایجاد تجربه‌ای لذتبخش

۲) دیجیتالی کردن پروسه‌ی کارها

۳) بازآفرینی مدل‌های تجاری جدید

 

خلاصه‌ای از استراتژی دیجیتالی

استراتژی دیجیتال در مورد استفاده از تکنولوژی های دیجیتالی برای رسیدن به اهداف استراتژیک در سازمان است. استراتژی دیجیتال اصولا راجع به پاسخ به این سوال است که “می‌خواهیم سازمان یا کسب و کار ما در ۳تا ۵ سال آینده به کجا رسیده باشد؟” (آینده بلند مدت) چند نمونه از فن آوری های دیجیتال عبارتند از: اتوماسیون در بازاریابی به وسیله‌ی ایمیل، یکپارچه‌سازی CRM، ارائه قابلیت‌های  خود-خدماتی به مشتریان، شخصی سازی و … . ارائه یک تجربه ی کاربری مفید و کارآمد، یکی از اهداف کلیدی استراتژی دیجیتال است. استراتژی دیجیتال باید روی مشتری و نیازهای او متمرکز باشد. بر خلاف کسب و کارهای سنتی یا استراتژی‌های فناورانه با بودجه سالانه، استراتژی دیجیتال بر اهداف کوتاه مدت، بودجه کوتاه مدت همراه با یادگیری مداوم، بهبود و نوآوری متمرکز می‌باشد.

استراتژی دیجیتال پروسه‌ای چهار مرحله‌ای است:

  1. بررسی دیجیتالی: درک اهداف کسب و کار، بینش مصرف کننده، تجزیه و تحلیل نیروی کاری، تجزیه و تحلیل رقابتی

۲.چشم انداز دیجیتالی و اولویت ها: چشم انداز دیجیتال (بیانیه ای درباره ی آینده برای چگونگی استفاده از کانال های دیجیتالی و فن آوری برای راندمان کسب و کار)، فهرست اولویت بندی سال اول، سال دوم و سایر فعالیت ها

۳.طرح (نقشه) دیجیتالی: تاکتیک‌ها؛ توسعه تجربه مشتری دیجیتال، شخصی‌سازی، تعامل با کاربر و …

۴.طرح (نقشه) اندازه گیری: تعیین یک چارچوب برای اندازه گیری موفقیت و عملکرد سازمان

خلاصه‌ای از بازاریابی دیجیتال

 

بازاریابی دیجیتال، تاکتیکی برای بازاریابی است که برای جذب، درگیر کردن و امتیاز گرفتن از مشتریان به صورت آنلاین استفاده می‌شود. در بخش زیر ۱۰ تاکتیک بازاریابی دیجیتال به صورت اجمالی ذکر شده است:

  1. بازاریابی محتوا
  2. بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
  3. سئو (SEOP)
  4. جستجوی پرداخت شده (PPC)
  5. مدیریت تبلیغات
  6. هدایت نسل (Lead Generation)
  7. بازاریابی
  8. آزمایش A / B
  9. بازاریابی وابسته
  10. تجزیه و تحلیل و غیره

در مجموع می توان گفت که تحول دیجیتال و استراتژی دیجیتالی به لحاظ طبیعی استراتژیک هستند، در حالی که بازاریابی دیجیتال بصورت طبیعی، عملیاتی است.

منبع :pramodrrao.wordpress.com