تحول دیجیتالی چیست ؟ استودیو تحول دیجیتالی فردا

تحول دیجیتالی چیست

 

تحول دیجیتالی، در واقع فرایند فناوری‌های دیجیتالی برای ساختن یا ایجاد تغییرات در فرایندهای تجاری، فرهنگی و تجربه کاربری به منظور پاسخگویی به نیازمندی‌های در حال تغییر است. به این تغییر نگرش تجاری در عصر دیجیتال، تحول دیجیتالی گفته می‌شود.

در حقیقت تحول دیجیتالی نقشی فراتر از فروش، بازاریابی و خدمات مشتریان بازی می‌کند و می‌توان گفت بیشتر در مورد نحوه‌ی نگرش و تعامل شما با مشتریان است. با گذرِ ما از کاغذ به صفحات گستره و سپس به اپلیکیشن‌های هوشمند برای مدیریت کسب‌وکارمان، فرصت این را داریم که نگرش خود در مورد شکل کسب‌وکار (در حقیقت نحوه‌ی تعامل با مشتریان) را با تکیه بر فناوری‌های دیجیتال مورد بازنگری قرار دهیم.

کسب‌وکارهای کوچک که تازه شکل گرفته‌اند، می‌توانند به جای ایجاد فرایندها و تحول آن‌ها در آینده، از ابتدای امر، استراتژی سازمان خود را منطبق با آینده طراحی کنند. در دنیای امروز، مدیریت کسب‌وکار با تکیه بر یادداشت‌های کاغذی و فیزیکی، عملاً غیر قابل انجام بوده و برای دستیابی به چابکی، انعطاف و آمادگی، نیاز است افکار، برنامه‌ریزی‌ها و پروسه اجرایی خود را در قالب «دیجیتال» انجام دهیم.

بسیاری از سازمان‌ها در مسیر تحول دیجیتالی، از خود می‌پرسند که آیا تصمیمات صحیحی اتخاذ کرده‌اند؟ پاسخ به این سوال‌ها را در ادامه این مطلب از استودیو تحول دیجیتالی فردا، خواهید خواند.

 

 

تحول دیجیتالی چیست ؟

تحول دیجیتالی، تا حد زیادی در رابطه با مشتریان است

 

پیش از اینکه به سراغ چیستی و چگونگی تحول دیجیتال در کسب‌وکار شما برویم، در ابتدا باید به سوالی اساسی پاسخ دهیم: اینکه چطور با تکیه بر فناوری‌های دیجیتال، از کسب‌وکارهای کاغذی، به کسب‌وکارهای دیجیتالی امروزی روی آوردیم؟

«چه تفاوتی بین دیجیتالی کردن اطلاعات، دیجیتالی شدن، و تحول دیجیتالی وجود دارد؟»

 

تحول دیجیتالی چیست ؟ اطلاعات (Digitization) یعنی تبدیلِ آنالوگ به دیجیتال

 

در گذشته‌ی نه چندان دور، سازمان‌ها تمامی اسناد خود را روی کاغذ نگهداری می‌کردند. چه به شکل دستنویس در دفاتر رسمی، و چه به صورت اسناد تایپی، بهرحال کسب‌وکار به شیوه‌ی آنالوگ انجام می‌شد. در آن زمان اگر قصد دستیابی یا به اشتراگ گذاری اطلاعات را داشتید، با اسناد فیزیکی – یعنی کاغذ، پوشه، زیراکس و فکس – سر و کار داشتید.

بعدها با رایج شدن کامپیوترها، بسیاری از سازمان‌ها شروع به تبدیل اسناد کاغذی خود به فایل‌های دیجیتالی کردند. به این کار، یعنی تبدیل اطلاعات آنالوگ به دیجیتال، دیجیتالی کردن اطلاعات (Digitization) اطلاق می‌شود.

با اینکه یافتن و به اشتراک گذاشتن در اطلاعات دیجیتال، بسیار ساده‌تر انجام می‌شد، اما سازمان‌ها همچنان مشابه روش‌های قدیمی آنالوگ، این اطلاعات دیجیتالی را مورد استفاده قرار می‌دادند. تا جایی که حتی آیکون‌ها و شکل‌های استفاده شده در سیستم عامل‌های مختلف به شکل پرونده‌ها و پوشه‌های فیزیکی طراحی می‌شد، تا تداعی کننده‌ی شیوه‌های قدیمی بوده و کاربران جدید در استفاده از آن کمتر دچار ارعاب شوند. درست است که داده‌های دیجیتال کارایی بسیار بیشتری در مقایسه با داده‌های آنالوگ داشتند، ولی شیوه‌ی دستیابی، به اشتراک گذاری و استفاده از آن‌ها در سیستم‌ها و فرایندهای تجاری، هنوز حول ایده‌های عصر آنالوگ شکل گرفته بود.

 

بیشتر بخوانید : مراحل تحول دیجیتالی 

دیجیتالی شدن (Digitalization) یعنی استفاده از داده‌های دیجیتال برای تسهیل انجام امور.

 

به فرایند استفاده از اطلاعات دیجیتالی برای پایه‌گذاری شیوه‌های ساده‌تر و کارآمدتر، دیجیتالی شدن (Digitalization) گفته می‌شود. لطفاً به عبارت «پایه‌گذاری» توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ دیجیتالی شدن، نه به معنی تغییر نحوه‌ی انجام امور یا بوجود آوردن شکل‌های جدید کسب‌وکار، بلکه به معنی آن است که حالا که داده‌های خود را به جای کمدهای آرشیوهای خاک گرفته، بصورت بسیار مؤثرتری در دسترس دارید، بتوانید امور را به شکل سریع‌تر و بهتری انجام دهید.

به عنوان مثال، خدمات مشتریان را در فروش، پاسخگویی به مشتریان یا پشتیبانی تلفنی در نظر بگیرید. با دیجیتالی شدن و در دسترس قرار گرفتن اطلاعات مشتریان توسط کامپیوتر، این خدمات برای همیشه و بطور کامل تغییر پیدا کرد. با اینکه اصول خدمات مشتریان تغییری نکرد، اما با وارد کردن چند کلمه بر روی صفحه‌ی مانیتور بجای گشتن در دفاتر کاغذی به دنبال آن عبارت، فرایند پاسخگویی به یک سوال، جستجو برای داده‌های مرتبط و ارائه‌ی راهکار به طور چشمگیری سریعتر و کارآمدتر شد.

با تکامل فناوری‌های دیجیتال، نه تنها همان کارهای قدیمی به شکل سریع‌تری انجام شد، بلکه ایده‌های جدیدی در مورد شیوه‌ی استفاده از آن‌ها در شرکت‌ها به وجود آمد. اینجا درست جایی است که ایده‌ی اولیه‌ی تحول دیجیتالی شروع به شکل گرفتن کرد. چرا که ناگهان با وجود فناوری‌های جدید، امور جدید و مسلماً شیوه‌های جدید برای انجام آن‌ها نیز ممکن شد.

تحول دیجیتالی چیست

با تحول دیجیتالی، هرگونه تعامل با مشتری «دارای ارزش خواهد بود»

 

تحول دیجیتالی، شیوه‌ی انجام تجاری را تغییر داده، و حتی در مواردی باعث بوجود آمدن دسته‌بندی جدیدی از کسب‌وکار می‌شود. با تحول دیجیتالی، شرکت‌ها یک قدم به عقب برداشته، و شیوه‌ی انجام امور خود، از سیستم‌های داخلی گرفته تا تعامل آنلاین و حضوری با مشتریان را مورد بازبینی قرار می‌دهند. در این بین سؤالات مهمی طرح می‌شود، مانند اینکه «آیا قادریم فرایندهای خود را به شکلی تغییر دهیم که به تصمیم‌گیری‌های بهتر، کارآمدی بسیار بیشتر، یا تجربه‌ی کاربری بهتر با شخصی‌سازی بیشتری منتهی شود؟

امروز دیگر با قطعیت می‌توان گفت که ما بطور کامل در عصر دیجیتال قرار گرفته‌ایم، و انواع مختلف کسب‌وکارها، شیوه‌های هوشمندانه، کارآمد و نوآورانه‌ای از شکل استفاده از فناوری ایجاد می‌کنند. نتفلیکس یکی از مثال‌های بسیار خوب در این رابطه است. این شرکت کار خود را به عنوان یک سرویس سفارشات پستی شروع کرده و شیوه‌ی سنتی تجارت کرایه‌ی ویدئو را بطور کامل دستخوش تحول کرد و در ادامه به لطف نوآوری‌های دیجیتالی، پخش گستره‌ی ویدئو ممکن شد. در حال حاضر، نتفلیکس با ارائه‌ی مجموعه‌ا‌ی روزافزون از محتوای آنلاین بلادرنگ، و با قیمت‌های فوق رقابتی، بطور همزمان شرکت‌های پخش فیلم، شبکه‌های تلویزیون کابلی و استودیوهای تولید فیلم را به چالش کشیده است.

دیجیتالی شدن، نه تنها برای نتفلیکس امکان پخش مسقتیم ویدئو برای کاربران، بلکه آمار و اطلاعات بی‌نظیری در مورد عادت‌ها و ترجیحات کاربرانش را نیز برای این شرکت فراهم کرد. نتفلیکس از این داده‌ها برای تمامی امور، از طراحی رابط کاربری گرفته تا توسعه و تولید فیلم و سریال استفاده می‌کند. و در واقع، این موارد تنها به لطف تحول دیجیتالی ممکن شده است: یعنی بهره بردن از فناوری‌های موجود، به منظور نحوه‌ی اداره‌ی یک کسب‌وکار.

تحول دیجیتالی چیست 

 

ترجمه توسط تیم ترجمه استودیو فردا

منبع: www.salesforce.com