۵ گام ابتدایی تدوین استراتژی تحول دیجیتالی

تدوین استراتژی تحول دیجیتالی

 

یکی از اشتباهات رایج پیرامون استراتژی تحول دیجیتالی، این است که صرفا به دنبال دست یابی به فناوری‌های بیشتر باشیم. این به دَرک ناصحیح از تغییرات رفتار مشتریان نسبت به فناوری دیجیتالی نشات می‌ گیرد. پذیرفتن استراتژی تحول دیجیتالی، به معنای پذیرش تعاملات آسان تر با مشتریان  شماست. هیچ فرقی نمی‌ کند این تعامل چه زمانی و چگونه صورت گرفته است.

همانطور که می‌ دانیم، تحول دیجیتالی ، تمام جوانب کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار می‌ دهد. یعنی از منابع انسانی و بازاریابی گرفته تا استراتژی، اهداف و عرضه.

 

 

 

چرا به تدوین استراتژی تحول دیجیتالی نیازمندیم؟

 

داشتن یک استراتژی تحول، نه تنها یک گزینه برای کسب و کار نیست، بلکه به معنای یکی از مهم ترین ضروریت های راه اندازی هر کسب و کاری محسوب می‌‌شود. برای پی بردن به مزایای استراتژی تحول ، فقط کافیست نگاهی به داستان عدم موفقیت کسب و کارهای معروفی همچون Austin Reed و BHT بیندازید.

هر دوی این شرکت های مطرح با روندهای مختلفی که برای فروش اتخاذ کرده بودند، مشتریان خود را از دست دادند. در واقع آن ها با ارائه طرح های دیجیتال و آنلاین ضعیف، نتوانستند سهم بازار خود را حفظ کنند.

بیشتر استارتاپ‌ها به تحول  دیجیتالی نیاز ندارند و اغلب بر قابلیت استفاده از تلفن‌های همراه و تجارب دیجیتالی ابتدایی، تمرکز داشته اند.

شرکت هایی همچون Airbnb و Uber از تلفن های همراه برای جذب بازار خاص استفاده می‌ کنند. برای مثال آن‌های دریافتند مشتریان به هنگام فراغت و مسافرت، بیشتر از سایر زمان‌ها به سمت دیجیتال گرایش دارند. موفقیت اینچنین شرکت‌هایی، به دلیل به رسمیت شناختن این دسته از تغییرات می‌باشد.

خب حالا سوال اینجاست: چگونه می‌توانیم استراتژی تحول  مناسبی برای کسب و کار خود تدوین کنیم؟ در این مطلب، پنج گام کاربردی ارائه خواهیم داد. با ما همراه باشید:

 

تغییر دیدگاه، اولین گام تدوین استراتژی تحول دیجیتالی

 

اولین گام برای تدوین استراتژی تحول دیجیتالی ، تغییر دیدگاه سنتی سازمان است. یک تحول دیجیتالی مناسب بایستی بتواند افراد مناسبی را در راس امور و هیئت مدیره قرار دهد. سهامداران مناسب را نیز نباید از یاد برد.

شما بایستی قادر به ترسیم همه حوزه های مورد بهبود باشید و بدانید چگونه گام‌های ضروری را بپیمایید. تنها در این صورت است که می‌ توان به همه پیامدهای مربوطه پی برد. یک استراتژی تحول دیجیتالی در صورتی که هر فردی از اعضای هئیت مدیره را در جریان امور قرار ندهد، هرگز موفق نخواهد شد.

 

تنظیم اهداف در تدوین استراتژی تحول دیجیتالی

 

بی شک همه شما اهداف مشخصی برای کسب و کار خود در نظر دارید. اینچنین نیست؟ آیا ایده‌ای برای تبدیل این اهداف به زبان دیجیتال دارید؟ اهدافتان را بر روی برگه نوشته و یک پروسه دیجیتالی برای آن ها ترسیم کنید.

برای مثال ممکن است هدف شما، افزایش فروش باشد. با استفاده از ابزار بازاریابی می‌توان مطمئن شد که محصولات شما برای همه رقبا قابل مشاهده بوده و کاربران بسیاری جذب آن ها شده اند. ابزارهای بازاریابی به بهبود تجارب مشتریان کمک کرده و منجر به نرخ های بالاتر «تبدیل به مشتری»  خواهد شد.

از این گذشته، شما می‌ توانید وب سایت خود را خیلی پر محتواتر از یک کاتالوگ ایجاد کرده و آن را به یک مرکز اطلاعاتی تحول  نمایید که بتوان همه امکانات مربوط به خرید را در آن مشاهده نمود.

 

تحقیق و جستجو برای تدوین استراتژی تحول دیجیتالی

 

برای رسیدن به اهداف، باید مشتریان خود را بشناسید و این بیشتر از چیزی است که آن‌ها انجام می‌‌دهند یا می‌‌خرند. چه چیزی آن‌ها را وادار به خرید می‌‌کند؟ آن‌ها چه وسایلی را استفاده می‌‌کنند؟ قبل از خرید چند بار تصمیم خود را تغییر می‌دهند؟

 

اتخاذ یک رویکرد پیوسته

 

یک استراتژی تحول دیجیتالی موفق، به معنی بیرون رفتن و خریدن یک روبات اداری نیست. فقط مطمئن شوید که فن‌آوری شما به هر نوعی، به هم‌کاری تجاری شما کمک می‌‌کند، هزینه‌ها یا زمان را کاهش می‌‌دهد.

داده‌های منسجم،نوعی مهارت کلیدی هستند. اکثر برندهای بزرگ از داده‌های مشتری برای ارائه تجربه بهتر مشتری استفاده می‌‌کنند. همچنین باید در نظر بگیرید که ابزارهای دیجیتال چطور با داده‌های شما کار می‌‌کنند. برای مثال اگر بتوانید سیستم مدیریت ارتباط با مشتری خود (CRM) را با سیستم بازاریابی ایملی خود مرتبط کنید، می‌‌توانید ایمیل‌های خودکاری را برای تعاملات با مشتریان راه‌اندازی کنید. هرچه فرآیندهای دیجیتال شما بیشتر به هم متصل شوند، کارآمدتر خواهند بود.

 

تغییر در راس امور

 

مهم ترین گام برای یک استراتژی تحول  دیجیتالی ، پذیرش تغییرات است. شما باید آماده باشید و مایل به تغییر کسب‌وکار خود در راستای نیاز بازار هدف خود باشید و این با «گذشت زمان» ممکن است کلیشه‌ای به نظر برسد. اما اگر شما رفتارهای دیجیتال مشتری را دنبال نکنید، هر تغییر شکل فعلی مهم نخواهد بود.

چگونه در حال تحول هستید؟ شما باید پیوسته از تجزیه و تحلیل برای اندازه‌گیری موفقیت خود استفاده کنید. اهداف خود را مرتب

کنید. آنچه که شما می‌‌دانید، این است که «وقتی الگوهای جدید ظاهر می‌‌شوند، الگوهای بیشتری هم نمایان خواهند شد».

 

تدوین استراتژی تحول دیجیتالی

تهیه شده در دپارتمان تولید محتوا استودیو تحول دیجیتالی فردا

منبع: www.bekagool.com

مترجم نازنین محمدی