برای تیم ‌سازی موفق استارتاپ کافیست «همراستا باشید»

تیم‌ سازی موفق استارتاپ

استارت آپ ها معمولا توسط جوانانی با ایده های درخشان در زمینه تجارت برپا می شوند که با وجود استعدادهایی که دارند منابع لازم برای تبدیل ایده های خود به سرمایه گذاری سودآور را ندارند. روند رو به رشدی در زمینه ی استارت آپ های جوان در سرتاسر جهان مشاهده می شود هرچند، بیشتر این استارت آپ ها عمدتاً به دلیل کمبود منابع تجاری ، فنی و مالی از بین می روند.

یک ضرب المثل قدیمی انگلیسی می گوید یک «زنجیر فقط به اندازه ضعیف ترین حلقه ی آن، قوی است». اگر شروع به کار تجاری می کنید ، مهمترین کار، چیزی جز تشکیل یک تیم قدرتمند نیست. جدا از هزینه های مالی و نیازهای بازار ، بزرگترین قاتل استارتاپ ها، نداشتن تیم مناسب است.

چگونه یک تیم مناسب درست کنیم؟ در اینجا پنج نکته ی کلیدی برای اطمینان از ایجاد تیم مورد نظرتان وجود دارد.

1) برای تیم ‌سازی موفق استارتاپ دیدگاه مشترک را فراموش نکنید

فرهنگ سازی تجاری مفهومی است که امروزه رویه ی برخی از استارت آپ های بزرگ شده است. آنها فرهنگ تیمی خود را از روی شرکت های بزرگی مانند گوگل و تویتر الگوبرداری می کنند. اگر بخواهیم خلاصه بگوییم ، افراد را براساس طرز فکرشان استخدام کنید. اگر فردی کارآفرین یا خود مبتکر هستید باید دارای خصیصه های والای فرهنگ کسب و کار همچون مسئولیت پذیری، کار سخت، اخلاق کاری، اشتیاق و موارد دیگر نیز باشید.

2) اولین و آخرین باشید: اولین نفر که وارد می شود و آخرین نفر که خارج می شود.

اگر شما موسس استارتاپ خود هستید، پس باید اولین و آخرین نفر باشید. هنگامی که یک ایمیل با عنوان پاسخ فوری دریافت می کنید، فرقی ندارد که چه زمانی از شبانه روز است آن را پاسخ دهید، نه تنها با اینکار به عنوان یک فرد سخت کوش شناخته می شوید بلکه روحیه ی سخت کوشی را در تیم نیز القا می کنید. وقتی نوای فرهنگ سازمانی توسط شما ایجاد شود، تیم استارتاپی شما نیز از آن محافظت می کند. درواقع این شما هستید که به عنوان بنیان گذار یا هم بنیانگذار، رفتار دیگران را شکل می‌دهید. تیم‌ سازی موفق استارتاپ با رفتار مناسب یک تیم شکل میگیرد.

3) مراقب کلمات باشید!

کلمات تاثیر فوق العاده ای دارند. مراقب نظرات خود در مورد کار و افراد تیم باشید. در غیر این صورت شما فردی خواهید بود که سم را به سیستم تزریق می کنید که نه تنها کسب و کار بلکه تمام رویایی که برای موفقیت داشته اید را نابود می کند. در این جا، بیشتر روی صحبت با روحیه ی وفاداری به اهداف و چشم اندازهای استارتاپ و وابسته بودن به صحت انجام وظایف تیمی است. اگر فقط و فقط حرف بزنید بدون اینکه بر سر تعهدات خود باقی بمانید، قطعا از مسیر موفقیت دور خواهید ماند.

4)همراستا باشید!

وقتی یک تیم استارتاپی بر سر اهداف از پیش تعیین شده ای توافق داشته باشند و در واقع دارای چشم اندازهای موفقیتی مشابه ای باشند، کار اصلی را انجام داده اند، به عبارتی دیگر هر چه سنجیده شود، انجام می شود. مطمئن باشید که اهداف و مقاصدی که هر تیمی برای دستیابی به موفقیت باید بر روی آن تمرکز کند را تعیین کرده اید. کلید پیشرفت در کار، همراستا بودن است. این درحالی است که برخی از تیم های استارتاپی در مسیر کار با ایده های جدید، پروژه های جدید و فرصت های جدیدی رو به رو می شوند که آنها را به چالش می کشد. بهتر است همه ی اینها را رها کنید، به برنامه ی از پیش تعیین شده ی تیم بچسبید، این را به تیمتان و خودتان مدیون هستید.

5) صبور باشید!

فرایند کار را درک کنید و مطمئن شوید که کل تیم نیز آن را درک کرده است. گاهی پیش می آید که در مسیر کاری استارتاپ حس می کنید هیچ پیشرفت جدید رخ نداده است و شاید حتی اوضاع از قبل هم بدتر شده است. باید بدانید که تشکیل یک استارتاپ مثل رفتن به باشگاه است. در چند روز یا چند هفته ی اول شما هیچ پیشرفتی در خودتان حس نمی کند اما بعد از چند ماه، متوجه می شوید که چقدر بدنتان روی فرم آمده است و از لحاظ شاخص های بدنی متناسب شده اید. استارتاپ هم همین طور است، شما ناگهان میلیون ها تغییر را می بینید در حالی که قبل از آن پیشرفت خیلی کند و آهسته بوده است.

فراموش نکنید پیشرفت مصنوعی داشتن یک وب سایت و بازاریابی و ساخت لوگو و کار روزانه ی 15 ساعته به معنای رشد واقعی در کار نیست. آنچه در یک استارتاپ رخ می دهد بسیار ظریف و با گذر زمان است، جنگ شما با «ثانیه هاست نه ساعت ها» و وقتی از پس آن بر می آیید که «صبور» باشید.

تیم‌ سازی موفق استارتاپ، تا ۵۰ درصد موفقیت استارتاپ را تضمین می‌کند.

تیم‌ سازی موفق استارتاپ
ترجمه از: مهسا دبستانی

کلام آخر از زبان تیم‌های استارتاپی حمایت شده در  استودیو فردا :

این روز ها تیم سازی و ب اصطلاح تیم آپ یکی از کارهای زمان بر و فرسایشی تبدیل شده. با وجود این همه نیروی تحصیل کرده و دانشگاهی برای تیم سازی بخش‌های مختلف استودیو فردا یا استارتاپ‌ها، باز هم چالش های زیادی داشتیم. این چالش‌ها برخلاف تصوراتمون عمدتا از جنس «شخصیت افراد» بود. یعنی خیلی‌ها نمی‌تونستن با فرهنگ استارتاپی، شیوه تعاملات مثل «KPI» کنار بیان. چالش‌های فنی و کمبود تجربه افراد با کمی صبر و حوصله حل شدنیه ولی چالش شخصیتی و به اصطلاح Soft skill افراد رو نمیشه تغییر داد.