معرفی مدل کسب و کار و سی مدل معروف کسب و کار

معرفی مدل کسب و کار

مدلسازی کسب و کار یعنی یافتن راهی سیستماتیک برای ارائه ارزش بلند مدت به هر سازمان و در عین حال ارائه محصولات و خدمات با کیفیت. مدل کسب و کار ،صرفاً  به این معنی نیست که یک شرکت نو پا یا سازمان با سابقه، چگونه درآمد بیشتری کسب کند. مدل کسب و کار به دنبال ایجاد انگیزه در کاربران، معرفی شبکه های توزیع و شراکت هایی با کیفیت است. به طور خلاصه می توان گفت که مدل کسب و کار؛ چارچوبی جامع برای درک، تعریف و طراحی کسب و کار شما در بازار می باشد. این چارچوب نشان می دهد که یک بنگاه چه مجموعه فعالیت هایی را، چگونه و در چه زمانی می باید انجام دهد تا مشتریان از آنچه که از بنگاه انتظار دارند بهره مند شوند و بنگاه نیز به سود دست یابد. به بیان دیگر این مدل‌ها که در واقع چارچوبی برای درآمدزایی هستند و به سه پرسش کلیدی در مورد شرکت‌ها پاسخ می‌دهند: کدام فعالیتها، چگونه و چه وقت باید انجام شوند؟ – پاسخ صحیح به این پرسشها منجر به عملکرد مناسب شرکت‌ها و ارائه مزایای مطلوب به مشتریان شده و در نهایت سود را برای شرکت به ارمغان می‌آورد.

 

معرفی مدل کسب و کار

معرفی مدل کسب و کار از دیدگاه کارآفرینان

 

استفاده از مدل کسب وکار موجب می‌شود کارآفرینان به جوانب مختلف یک کسب و کار توجه نمایند و بینش بهتری در خصوص کسب و کار آینده خود پیدا کنند. در واقع مدل کسب و کار، سندی است که وضع موجود شرکت را بیان و برنامه‌های پیش‌بینی شده‌ی آن برای چند سال آینده را ارائه می‌نماید.

طی سال های اخیر، مزایای متعددی برای مدل کسب و کار و چگونگی تاثیر گذاری آن بر رشد کسب و کار ارائه شده است. مدل کسب و کار روش یا پردازشی است  که به‌وسیله آن یک کسب و کار تولید پول می‌کند یا روشی که یک کسب و کار از فراورده‌ها یا سرویسهای خود ارزش اقتصادی تولید می‌کند. مدل کسب و کار یک دامنه وسیع از مدل‌های رسمی و غیر رسمی را توصیف می‌کند که توسط بنگاه‌های اقتصادی برای توصیف جنبه‌های متنوع کسب و کار استفاده می‌شوند از جمله اهداف-استراتژی-زیر ساختها-ساختار سازمانی و سیاستها.

مهمترین مزیت راه اندازی کسب و کار شخصی آن است که برنامه مربوط به شغل و کسب و کارتان برعهده خودتان قرار می گیرد و خودتان تصمیم می گیرید که چه کار کنید.

 

معرفی مدل کسب و کار ( اجزای کلیدی) :

 

شرکای کلیدی، فعالیت های کلیدی، ارزش پیشنهادی، روابط و تعامل با مشتریان، بخش مشتریان، منابع کلیدی، کانال های توزیع، ساختار هزینه ها و جریان های درآمدی.

۱. بخش مشتریان: مشتری چه کسی است؟ به چه چیزی فکر می‌کند؟ چه چیزی را می‌بینید؟ چه احساسی دارد؟ چه می‌کند؟

۲. ارزش پیشنهادی: چه چیزی در خصوص محصول یا خدمت ما برای مشتریان ارزشمند و مجاب‌کننده است؟ چرا مشتریان محصول ما را می‌خرند و استفاده می‌کنند؟

۳. کانال‌های توزیع: چطور این ارزش پیشنهاد‌ی تبلیغ، فروخته و تحویل می‌شوند؟ چرا؟ آیا چنین کاری فایده دارد؟

۴. ارتباط با مشتریان: چگونه می‌توان با مشتریان تعامل داشت؟

۵. جریان درآمد: کسب و کار چطور از ارزش پیشنهادی کسب درآمد می‌کند؟

۶. فعالیت‌های اصلی: کسب و کار چه فعالیت‌های استراتژیکی را به شکل منحصربه‌فرد انجام می‌دهد تا محصول یا خدمت خود را به مشتریان ارائه دهد؟

۷. منابع اصلی: کسب و کار برای رقابت باید چه منابع استراتژیک منحصربه‌فردی در اختیار داشته باشد؟

۸. شرکای کلیدی: شرکت برای تمرکز بیشتر روی فعالیت‌های کلیدی خود چه کارهایی را می‌تواند انجام ندهد؟ (به دیگران واگذار کند)

۹. ساختار هزینه: محرک‌های اصلی هزینه‌ای کسب و کار چه هستند؟ و چطور به درآمد متصل می‌شوند؟

 

معرفی مدل کسب و کار

دسته بندی معرفی مدل کسب و کار :

 

میتوان مدل های کسب و کار را به روش های مختلفی دسته بندی نمود. مثلا با فرض اینکه چگونه شرکت های نوپا، کسب و کار خود را راه اندازی می کنند، چگونه با تامین کنندگان خود معامله نموده یا مثلا چه ارزش ها و خدمات ر ا می توانند به چندین سهامدار ارائه نمایند. برخی از مدل های کسب و کار همیشه وجود داشته اند. برخی دیگر با معرفی مدل های کسب و کار قدیمی در صنایع جدید، به کار خود استارت می زنند.

سی مدل معروف کسب و کار عبارت اند از:

مدل درآمد پنهان

مدل یک به یک

مدل تیغ و تیغه

مدل تبدیل پول نقد یا ماشین نقدی

مدل همتا به همتا

مدل چند جانبه

مدل فروش مستقیم

مدل کسب و کار آزاد

مدل بازاریابی وابسته

مدل اشتراکی

مدل مشورتی- مدیریتی

مدل کسب و کار مبتنی بر سازمان

مدل زنجیره ای یکپارچه

مدل بازار الکترونیکی

مدل کسب و کار تخفیفی

مدل مبتنی بر بازرگانی

مدل خصوصی در برابر ابتکاری

مدل مک دونالد( فرنچایز) این مدل، معروفترین مدل کسب و کار در تمام دنیاست. بیش از ۹۵% از رستوران های مک دونالد در سرتاسر دنیا از این بوم کسب و کار تبعیت کرده و به موفقیت های بالایی رسیده اند

مدل مبتنی بر اشتراک

مدل مبتنی بر محتوای تولید شده از جانب کاربران

مدل کسب و کار آموزشی با جایگاه ویژه(جاویژه)

مدل ترکیب زنجیره ای و فرنچایز

مدل کسب و کار با بلاکچین

مدل کسب و کار با چندین برند مختلف

مدل خانوادگی

مدل کسب و کار با توابع انسانی

مدل مستقیماً معطوف به کاربران

مدل کسب و کار برای سازمان هایی با تشکیلات پیچیده

مدل مبتنی بر توزیع

 

حالا که به اختصار چندین مدل معروف در حوزه کسب و کار را عنوان کردیم، به نظرتان شما می توانید هر کدام از این مدل ها را به صورت متناوب برای کسب و کار خود انتخاب نمایید؟ البته که اینچنین نیست. زیرا برخی از مدل های کسب و کار برای انواع مخصوصی از زمینه های کاری مناسب ترند.

 

انتخاب مدل کسب و کار

 

در تحلیل انتخاب‌های مدل کسب و کار معمولاً از چارچوب‌هایی استفاده می‌شود که در دوره‌های مقدماتی کسب و کار در زمینه راهبرد، بازاریابی، مدیریت فناوری و عملیات و امور مالی تدریس می‌شود. ما آن چارچوب‌ها را اینجا بازگو نمی‌کنیم؛ این کار نیازمند صدها صفحه است. در عوض، روی راه‌های انطباق چارچوب‌های شناخته‌شده با مراحل اولیه کسب و کارهای استارتاپی تمرکز می‌کنیم، همچنین مفاهیمی را مورد توجه قرار می‌دهیم که ممکن است در دوره‌های مقدماتی MBA به‌طور دقیق به آن‌ها پرداخته نشده باشد (برای مثال اثر شبکه ای؛ مزایای اولین بودن؛ ویروسی شدن).

 

تهیه توسط دپارتمان محتوای استودیو تحول دیجیتالی فردا

منبع: fourweekmba.com/