معنای تحول دیجیتالی برای شرکت شما چیست؟

 معنای تحول دیجیتالی

 

تحول دیجیتال به اتخاذ فرایندها و ابزارهای دیجیتال برای دستیابی به اهداف تجاری استراتژیک اطلاق می گردد. این یک فرایند پیچیده و چندجانبه است که نمایانگر یک تغییر عمده فرهنگی در بازار کار و تغییراتی است که تمام بخش های یک سازمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دنیای دیجیتالی نحوه خرید و گوش کردن به موسیقی و خواندن اخبار و همچنین قرار با دندانپزشکمان را متحول کرده است. در نتیجه برای آن که از انتظارات مشتریان جا نمانیم و از باقی رقبا شکست نخوریم کسب و کارها هم باید به طور دائم تکامل یابند. اما هنوز با استناد به شرکت تکنولوژی رسانه IDG 89 درصد از شرکت ها برای اولین استراتژی دیجیتال خود برنامه ریزی می کنند اما فقط ۴۴ درصد از آن ها واقعاً آن را انجام داده اند. اگر کسب و کار شما بین ۵۶ درصدی است که در بخش تصمیم گیری یا پیش از آن مانده است نگران نباشید، شما تنها نیستید.

 

معنای تحول دیجیتالی برای شرکت شما چیست؟ چگونه این تصویر انتزاعی بزرگ را به فعالیت ها و استراتژی هایی تبدیل می‌کنید که بتواند به مشتریان شما و کارمندانتان سود برساند؟

 

در این جا این مفهوم را به بخش هایی قابل فهم تقسیم می کنیم و نکاتی مهم برای آغاز توسعه و پیاده سازی استراتژی های تحول دیجیتالی که اعضای تیم شما را تشویق به بهترین نحو انجام دادن کارشان کند و مشتریان شما را راضی نگه دارد را گوشزد می‌کنیم.

 

 معنای تحول دیجیتالی

۱ –  اساس تحول دیجیتالی در رابطه با نحوه کار تیم ها با یک دیگر است نه فقط این که از چه تکنولوژی برای انجام کار استفاده می کنند.

 

منظور از کسب و کار دیجیتالی چیست؟ (  معنای تحول دیجیتالی )

 

زمانی که صحبت از  معنای تحول دیجیتالی می‌شود، بخش دیجیتال آن جذاب تر است پلاتفرم ها و فرایندها- و البته بخش تحول چنگی به دل نمی زند. این ایده که بتوانید نرم افزار صحیح را بخرید و به سرعت بهره وری خود را افزایش دهید بسیار وسوسه انگیز است. اما اساس تحول دیجیتال در رابطه با تغییر نحوه کار تیم ها با یک دیگر است نه این که صرفا آن ها از چه تکنولوژی برای انجام کار استفاده می‌کنند.

در حالی که تحول دیجیتال در هر شرکتی متفاوت است، با این حال کسب و کارهای دیجیتال دارای برخی ویژگی های اساسی مشترک هستند:

·         مشارکتی: هر عضوی از سازمان به صورت معناداری درگیر رسیدن به هدفی مشترک هستند. این به معنای کار مشترک در سطوح مختلف سازمان و در تیم های مختلف برای ساختن اعتماد، ارتقاء شفافیت و حمایت از کارمندان است.

·         فرهنگی: لزوم تغییر در ساختارهای کسب و کارهای سنتی و سلسله مراتبی و دادن قدرت به کارمندان جهت گرفتن تصمیمات و اشتراک گذاشتن ایده‌ها

·         مبتنی بر فضای ابری: سرویس های مبتنی بر فضای ابری، اقتصادی و چابک هستند و به کسب و کارها اجازه می‌دهند که سرویسی را انتخاب کنند که نیازهای آن ها را برآورده کنند و هزینه های زیرساختی و IT آن ها را کاهش دهند.

·         موبایل: مشتریان انتظار سادگی و راحتی از کسب و کارها دارند که این به معنای آن است که آن ها باید قابلیت اجرا روی موبایل بستری که بیش از نصف ترافیک در آن تولید می‌شود را داشته باشند.

·         نوآوری: کسب و کارهای دیجیتال همواره در حال آزمایش و یادگیری از نتایج آن برای آگاه سازی نسبت به تغییرات بزرگ تر در شرکت هستند.

·         استمرار: تحول دیجیتال یک پروژه با زمان آغاز و پایان مشخص نیست. تکنولوژی به تکامل خود ادامه می دهد و تقاضا برای تطبیق با فرایندهای نوظهور ادامه دارد که این به این معناست که باید به خواندن و تکامل یافتن با تکنولوژی ادامه دهید.

·         داده-محور: این موضوع فقط شامل جمع آوری و بررسی داده های مشتریان شما نیست بلکه شامل اندازه گیری هایی از داخل شرکت شما نیز می‌باشد که بدانید درون شرکت شما چه می‌گذرد.

·         مشتری-محور: در نهایت، تمام این تغییرات به موضوع سرویس دهی بهتر و ارائه تجربه بهتری به مشتریان تمرکز دارند.

به این نکته توجه کنید که هیچ کدام از این موارد در رابطه با کاری که شرکت شما می کند نیست. موارد در رابطه با این که چگونه کار را انجام می‌دهید صحبت می‌کنند. یک تحول دیجیتال ارزش های اساسی یا پیشنهادهای کسب و کار شما را تغییر نمی‌دهد. در عوض، در رابطه با توسعه محیط کاری با فرهنگی یکپارچه و استفاده از ابزارهایی است که از اهداف استراتژیک شما پشتیبانی می‌کنند.

به عنوان مثال، New York Times از داده های جذب مخاطب برای تولید هشدارهای درون سازمانی استفاده می‌کند و اجازه می‌دهد کارمندان بدانند چه داستانی خوب است و شایسته تقدیر است. با این حال، هشدارها فرایند را به طور کامل خودکار نمی‌کنند. آن ها فقط اطلاعات مفیدی را تولید می‌کنند که به کارمندان اجازه می دهد با هم برای اشتراک گذاری یک داستان با مخاطبان خود تبادل نظر کنند. همکاری مبتنی بر تکنولوژی نه فقط داده نکته کلیدی برای بهبود فرایندها و خروجی آن ها بوده است.

 

۲ –  چرا باید تحول دیجیتالی را اکنون آغاز کنید؟

 

امیدواریم با این موضوع که تحول دیجیتال امری اجتناب ناپذیر و لازم است موافق باشید. با این حال ممکن است فکر کنید که دارای اولویت بالایی نیست. شاید فروش خوبی دارید و مشتریانتان از شما راضی هستند و کارمندانتان بازدهی مناسبی دارند و الان زمان مناسب برای شروع پروژه ای که منابع زیادی می طلبد و تکانی به شرکتتان می دهد نباشد.

برخی دلایل وجود دارند که آینده دیجیتال شرکت خود را زودتر ترسیم کنید از جمله:

·         کارمندان متعهد: کارمندان غیر متعهد هزینه ای بالغ بر ۶۰۵ میلیارد دلار به صورت سالانه بر اقتصاد آمریکا تحمیل می کنند. کسب و کارهای دیجیتال کارمندان را از طریق شفاف سازی و ایجاد فرصت های یادگیری و فضای مکاتبه باز قدرتمند می سازد. با فراهم کردن داده ها برای کارمندان خود (چیزی که ۹۰ درصد از آن ها طبق پژوهش اخیر انجام شده در مرور مدیریت Sloan MIT خواستار آن هستند.) کسب و کارها می توانند کارایی کارمندان خود را دنبال و بهینه کنند.

·         افزایش سود: کسب و کارها می توانند تا ۲۳ درصد افزایش سود را با اتخاذ استراتژی های دیجیتال مثلا با استفاده از داده ها برای اتخاذ تصمیم های هوشمندانه و آموزش نیروها در رابطه با تکنولوژی های جدید انتظار داشته باشند. AT&T توانسته زمان به در آمد رسیدن خود را ۳۲ درصد از طریق روش های ابتکاری توسعه حرفه ای که سطح مهارت های دیجیتال کارمندانش را افزایش می دهد کاهش دهد.

·         انعطاف پذیری بیشتر: تکنولوژی های جدید هم چنان به تغییر دادن فزایندها و انتظارات مشتریان ادامه می دهد. یک کسب و کار دیجیتال می تواند از طریق جایگزین کردن ساختار محکم و فرایندهای غیر منعطف به جای فرهنگ کاری و زیرساختی مناسب که بتواند به نیازهای تازه سریع پاسخ دهد و خود را تطبیق کند ساختاری منعطف به خود بگیرد.

·         نیافتادن در تله شایستگی: خیلی از شرکت ها گمان می کنند که کامیابی فعلی آن ها (و روش هایی که آن را به ارمغان آورده است) به صورت قطعی ادامه می یابند. در نتیجه در نهایت کار با دست و پنجه نرم کردن برای تطبیق با شرایط زمانی که روش قبلی دیگر پاسخگو نیست ختم می شود. شما در نهایت مجبور به تغییر هستید و این که صبر کنید تا شرایط اجباری پیش آید به این معنا است که شما برای رشد کوتاه مدت خود به جای رشد بلند مدت تصمیم می گیرد.

 معنای تحول دیجیتالی

 

۳ –  استراتژی دیجیتال در شرکت های کوچک و کسب و کار های بزرگ

 

چالش ها و فرصت های تحول دیجیتال به اندازه و ساختار شرکت بستگی دارد. کسب و کارهای بزرگ و شرکت های جا افتاده به ساختارهای محکم، سلسله مراتب رسمی تمایل دارند که منجر به همکاری کمتر و نرخ تغییر کندتر می‌شود.

این می‌تواند دلیل آن باشد که چرا ۳۸ درصد از کسب و کارهای بزرگ دارای استراتژی دیجیتال هستند در حالی که این مقدار برای استارتاپ ها ۵۵ درصد است. تحول دیجیتالی در شرکت های بزرگ ممکن است نیاز به تمرکز بر روی کوچک کردن انبارها، ارتقا مکاتبات و افزایش شفافیت داشته باشد.

 

با این حال، شرکت های بزرگ دارای محاسنی هم هستند. شرکت بزرگ (بودجه زیاد) به این معنی است که می تواند برای ارتقاء خود منابع قابل توجهی صرف کند. به عنوان مثال زمانی که La-Z-Boy دفتر مرکزی خود را باز طراحی کرد از این فرصت استفاده کرد تا راه حل های مناسب برای چالش هایی که شرکت با آن روبه رو بوده است را شناسایی کند. «ما از همه کارمندان خواستیم در رابطه با این که چه چیز هایی درون ساختمان جدید باشد و چگونه می‌توانیم مکاتبات را افزایش دهیم و راه های منعطف تر کاری را فراهم کنیم و کارمندانی با توانایی های بیشتر و تعهد بیشتر در اختیار داشته باشیم نظر دهند.» ، (گفته شده توسط رئیس شرکت Kurt Darrow.)

این مسأله برای تمام شرکت ها امکان پذیر نیست که یک دفتر کاملا تازه بسازند، با این وجود بسیاری از راه حل های La-Z-Boy قابل تبدیل به مقیاس کسب و کارهای دیگر نیز است. این شامل باز سازمان دهی چیدمان میزهای یکنواخت به ترتیبی کاملا نو و تازه به طوری که کارمندان بتوانند محیطی را انتخاب کنند که متناسب مدل کاری آن ها یا نیازهای همکاری شان باشد می گردد.

کسب و کارهای کوچک غالبا دارای ساختارهای کوچک تر و تیم های پویا تر هستند که می‌تواند به موضوع همکاری و شفافیت آن ها کمک کند. اما آن ها دارای بودجه عملیاتی کمتری نیز هستند که یعنی باید تمام تلاش خود را بر روی یک هدف خاص که استراتژی کلی کسب و کارشان را پوشش می دهند تمرکز کنند مثل افزایش دادن رضایتمندی مشتری یا کاهش هزینه های عملیاتی از طریق سرویس های ابری.

 

Molly Moon یک شرکت بستنی سازی ناحیه سیاتل بر روی مکاتبات بین افراد تیم تمرکز کرد. تیمی که در ۸ ناحیه مختلف پراکنده بودند و تعداد افراد آن ها در طول سال تغییر می کرد. اولویت های شرکت آشنا کردن تدریجی کارمندان فصلی جدید، مشخص کردن کانال های ارتباطی که هر کس اطلاعاتی که نیاز دارد را بتواند به دست آورد و هم چنین ساخت همکاری و فرهنگی کاری بین گروه کارمندان که به صورت پراکنده کار می کنند بود. از طریق تغییر پیام های گروهی متنی به پلتفرم همکاری برخط، شرکت Mooly Moon’s توانست اطلاعات و مکالمات را سازمان دهی کند و از کارمندان تازه طوری پشتیبانی کند که به سرعت به بهره وری برسند و یک فرهنگ کار تیمی را از طریق سرگرمی و کانال های اجتماعی مانند moon-crew-pride توسعه داد.

نتیجه؟ یک تیم متعهدتر، با بهره وری بیشتر و یکپارچه تر.

استراتژی دیجیتال شما از طریق توانایی های خاص و چالش های مربوط به شرکت شما مشخص می شود؛ بنابراین، پیش از آن که دست به توسعه اهداف شرکت بزنید لیستی از این موارد تهیه کنید. Michael Gale مؤسس شرکت داده پردازی Strategic Oxygen می گوید: “آگاهی اولیه از چالش های پیش رو احتمالاً نشانه هایی کلیدی از آن است که فرایند های شما چقدر موفق باشند.”

 

۴ –  هدایت تحول دیجیتالی از هر بخشی درون سازمان شما قابل انجام است.

 

برای آن که یک سازمان واقعاً دیجیتال باشید ایده های تحول دیجیتالی نباید صرفاً از رده های بالای مدیریتی بیاید. تغییرات در انتظارات مشتریان و این که کسب و کار شما چگونه به آن پاسخ می‌دهد بر نیروی کار و فرایندهایی که کارمندان درگیر آن هستند تأثیر می گذارد. این بدان معناست که کارمندان باید در جای صحیح خود باشند تا بتوانند تهدیدها را بشناسند و برای آن ها راه حل پیشنهاد کنند و آزمایش های لازم را هدایت کنند. روند نرم افزار خودتان را بیاورید نشان می دهد غالبا کارمندان منبع ایده هایی نو و ابزارهایی هستند که می‌تواند در نهایت به سود کل شرکت تمام شود.

چه کسانی دقیقاً تحول دیجیتالی را هدایت می‌کنند؟ مرکز مشاوره مدیریت کسب و کار Altimeter در سال ۲۰۱۶ گزارش کرده است که CMO پیشتاز هدایت تحول دیجیتال بوده است و پس از آن CIO و CTO در رتبه های بعدی قرار دارند. در چهار سال گذشته تعداد شرکت هایی که دارای سمت ریاست بخش داده هستند چهار برابر شده است که حاکی از اهمیت و حیاتی بودن جمع آوری داده و تهیه استراتژی است. CHROها نیز شریکان مهمی هستند که تعهد کارمندان و این که تیم های گوناگون از پشتیبانی لازم برخوردارند را بر عهده دارند. آن ها هم چنین با بخش IT بر روی زیرساخت ها و مکاتبات داخلی نیز همکاری می کنند.

نام سمت کم اهمیت تر از داشتن رهبرانی باتجربه است که اهمیت یک استراتژی دیجیتال داخلی را تشخیص دهند و منابعی را اختصاص دهند که بتواند ظرفیت های بیشتری از تیم ها را در شرکت شکوفا کند.

بر اساس گفته Janice Miller از انتشارات کسب و کار هاروارد: ” زمانی که توسعه هدایت تیم در نظر گرفته می شود، سازمان ها با احتمال بیشتری یک تحول موفق خواهند داشت.” همان طور که MIT Sloan یافته است، شرکت هایی که بیشترین رشد دیجیتالی را داشته اند با احتمال ۴ برابر بیشتر از شرکت های رشد نیافته «رهبران دیجیتال» تربیت می‌کنند.

رهبران حوزه دیجیتال باید شرایطی فراهم کنند که در آن کارمندان به عنوان بخشی از همکاران با ارزش شناخته شده و به آن ها داده ها و وسایلی که نیاز دارند ارائه شود و محیطی فراهم کنند که در آن تیم ها احساس امنیت و حمایت کنند تا بتوانند در رابطه با تغییرات و انجام آن ها صحبت کنند.

 معنای تحول دیجیتالی

 

۵ –  طرح ریزی و آماده کردن تیم ها برای یک تغییر دیجیتال موفق

 

بدون در نظر گرفتن اندازه و مقیاسی که کسب و کار شما دارد می توان یک تحول دیجیتال را به سختی و عدم اطمینان اجرا کرد. به عنوان یک هدایتگر، شما می توانید برای این چالش ها پیش از رویارویی با آن ها آماده شوید.

·         چشم انداز را آماده کنید: نقش شما به عنوان هدایتگر باید بر اهداف شرکت تمرکز داشته باشد. زمانی که نیاز به تغییر هست برای هر فردی استرس و دلهره می آورد. با تحکیم کردن هدف و الهام حسی از هدف به کارمندان می توان کمک کرد که آن ها با انگیزه بمانند.

·         یک فرهنگ یادگیری خلق کنید: تربیت کردن افرادی که در سازمان شما بیاموزند و رشد کنند به تحول شما کمک خواهد کرد و کارمندانتان را متعهد و وفادار نگه می دارد. MIT Sloan یافته است در حالی که ۹۰ درصد از کارمندان نیاز دارند که توانایی های خود را به صورت سالانه ارتقاء دهند، فقط ۳۴ درصد از آن ها این حس را داشته اند که سازمان آن ها در این مسیر به آن ها کمک کرده است.

·         بشنوید: گفت و گو کلیدی است، اما این بدین معنی نیست که هر چه می گویید باید انجام دهید. در زمان هدایت یک تغییر عظیم دیجیتال در شرکت با سابقه Yellow Pages که اکنون به عنوان YP شناخته می شود، رئیس این شرکت دیوید کرنتز به صورت رو در رو با تمام کارمندانش در سراسر کشور ملاقات کرد تا در رابطه با این که در چه حوزه ای کار می کنند و چه نگرانی هایی دارند از آن ها بپرسد.

·         آهسته حرکت کنید: بر روی آزمایش تغییرات کوچک در فرایندها و روابط کاری تمرکز کنید که نهایتا تمام کسب و کارتان را تحت تأثیر قرار می دهند. حرکت محتاطانه به شما این کمک را می کند فرایندی را که قرار بوده است به کارمندانتان کمک کند و در عوض برای آن ها مشکل ایجاد می کند شناسایی کنید یا اگر استراتژی داشته اید که به نظر مناسب می آمده است در صورت عدم کارایی آن را به سرعت شناسایی کنید.

هیچ مسیر میانبری برای تحول دیجیتال وجود ندارد اما این تحول در نهایت کسب و کار شما را پر بازده تر و منعطف تر می سازد.

اگر چه ممکن است این روند به مثابه یک رقابت با رقیبانتان باشد، اما حقیقت این است که هیچ خط پایانی وجود ندارد. نیازهای مشتریان شما و این که چگونه آن ها را برطرف کنید تغییر خواهند کرد. مأموریت شما این است که ظرفیت شرکت خود را طوری تنظیم کنید که بتواند به اکوسیستم دیجیتال به خوبی پاسخ دهد و به تحول خود ادامه دهد.

 

آیا شرکت شما به تحول دیجیتالی نیاز دارد؟ 

 

استودیو تحول دیجیتالی فردا، مجری طرح تحول دیجیتالی برای شرکت ها و سازمان ها در ایران 

 


 معنای تحول دیجیتالی

مترجم: رضا تنباکوچی 

دپارتمان محتوای استودیو تحول دیجیتالی

 معنای تحول دیجیتالی 

منبع: slackhq.com