پنج اصل مهم برای تحول در دنیای دیجیتال

تحول در دنیای دیجیتال

 

مساله‏‌ی تحول دیجیتال، برای شرکت‌‏هایی که قصد دارند تا در رقابت با شرکت‏‌های تازه تاسیس -که پر از ایده‏‌های تازه هستند- حرفی برای گفتن داشته باشند، امری ضروری است. در این راستا، شرکت‏‌های مختلف نیاز پیدا می کنند تا سرعت عمل خود را افزایش داده و از آخرین دستاوردهای تکنولوژی استفاده کنند. و در نهایت، نحوه برنامه‌ریزی خود را برای نزدیک‏‌تر شدن هرچه بیشتر به مشتری، تغییر دهند تا در این زمینه، یک قدم از رقبای خود پیشی گیرند. با این تفاسیر، زمانی‏که پای بررسی میزان پیشرفت آن‏ها در تحول دنیای دیجیتال به میان می‏آید، حتی نمی‌‏دانند که چه معیارهایی را باید مورد بررسی قرار دهند. طبعا، سود‏آوری، هدف تمامی آن‏‌هاست، اما تنها بررسی حاشیه‏ ی سود و یا هزینه‏‌ها، نمی‏تواند میزان موفقیت آنها را نشان دهد.

حال سوال این است که  چگونه می‏توان پی برد شرکت‏های مختلف در مسیر درست یا در شرایط ایده‌‏آل قرار دارند؟ شما به عنوان کسی که قصد دارد تا در دنیای دیجیتال تحول ایجاد کند، باید چند اصل مهم را داشته باشید، ما این چند اصل را در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد.

تحول دیجیتالی

تحول در دنیای دیجیتال

 

  1. تسریع در سازمان‏دهی و بهره‏ برداری برای تحول در دنیای دیجیتال

 

فارغ از معیارهای مالی، یکی از مقیاس های درستی که برای سنجش موفقیت باید به آن توجه کرد، میزان تاثیری است که سازمان‏دهی تجاری شما دارد. بسیاری از شرکت‏ها بر این باورند که تنها استفاده از عبارتِ “به کار گرفتن تکنولوژی” و بهره‏‏وری از آن، کفایت می‏کند. اما این عمل، موثر نیست. آن‏ها باید تحقیق کنند که به کارگرفتن تکنولوژی، چگونه می‏تواند اجرا و عملکردشان را در راستای تسریع کار و خطای کمتر، توسعه دهد. تسریع در سازمان‏دهی و پاسخ به تغییراتی که در نیازهای مشتری‏ها، فروشگاه‏ها و کارخانجات به‏ وجود می‏آید، از دیگر معیارهایی است که هر شرکت موظف به بهبود آنهاست. از دیگر معیارهای ضروری، می‏توان به میزان تولیدات، نحوه کنترل و تقسیم وظایف به صورت اتوماسیون و زمان فروش اشاره کرد.

 

  1. هنر جذب مشتری در راستای تحول در دنیای دیجیتال

 

زمانی‏که یک شرکت، به دنبال بررسی معیارهای خود است، اگر تنها به مسائل مالی توجه داشته باشد، اشتباه بزرگی مرتکب خواهد شد. به این دلیل که به رشد کلی شرکت، توجه نداشته است. بلکه تجربه‏ی شرکت شما در برخورد با مشتری، نقش موثری را در رشد شرکت ایفا می‏کند. فرقی نمی‏کند که شرکت شما، در پی هدف کوتاه مدت است یا بلند مدت. لازم به ذکر است که تنها به فکر رضایتمندی مشتری بودن هم، درست نیست. بخشی از شرکت شما که بر تعامل با مشتری متمرکز است، باید توجه داشته باشد که درصد رشد مشتری در کانال‏ های دیجیتال و برنامه‏های مختلف، رتبه ی شما در پیشران‏های اینترنتی، نرخ افزایش وابستگی مشتری، میزان وفاداری و تمایل مشتری نسبت به شما و همچنین نرخ کاهش و یا از دست دادن مشتری ، چه مقدار است.

 

  1. کاهش هزینه‌‏ها

 

صرف‏نظر از این‏که سرمایه‌‏گذاری،  روی خرید و فروش‏های دیجیتالی یا بر روش‏های جدید تعاملات دیجیتالی باشد، تاثیر به کارگیری تحولات دیجیتالی بر روی هزینه ‏ها و درآمد، یکی از شاخص‌‏هایی است که هر شرکتی تمایل بر بررسی آن دارد. اما این نکته واضح است که تنها در یک صورت بررسی‏‌های شما برای هزینه‌‏ها به نتیجه می‏رسد، آن هم زمانی‏که شما در طول فعالیت خود، در مسیر درستی از تحولات دیجیتالی قرار گرفته باشید. بعضی از هزینه‏‌های شاخص که معیار قرار داده می‏شوند، شامل کاهش در هزینه‌‏های اداری، هزینه‏‌های سازماندهی‏ و در نهایت، هزینه ی ‏جذب مشتری است.

 

  1. حاشیه سود افزایش یافته برای تحول در دنیای دیجیتال

 

در کنار هزینه‌‏ها، برخی هزینه‏‌های مالی مهم‏تری هم هستند که شرکت باید به آن‏ها توجه کند. این هزینه‏‌ها شامل حاشیه سود و نرخ بازگشت سرمایه است. زمانی‏که تحولات دیجیتالی به سمت نرخ بازگشت سود بیشتر حرکت کند، این حرکت، به روند صعودی خود ادامه داده و متوقف نمی‏شود. البته سود دهی مالی، اتفاقی نیست که در یک شب بیُفتد. شرکت‏ها باید بر روی معیارهای معینی متمرکز باشند که هنگام نظارت بر روی آن – در بازه‏ی زمانی مشخص – نشان دهد که تلاش‏‌های آنان به سمت و سویی درست، در حال پیشرفت است. برخی از این معیارها و یا در واقع، شاخص‏‌های کلیدی عملکرد، ممکن است شامل دلایل مختلفی از جمله افزایش درآمد بر اساس هر کارمند، درآمدهای تکرار شونده‏ی سالیانه، تاثیرات توسعه یافتن، حاشیه سود تکرار شونده و ساخت کانال‏‌های جدید دیجیتالی باشد که باعث افزایش درآمد می‏شود.

 

  1. افزایش همکاری، میان ساختار و تیم‌‏های هر شرکت

 

سودی که از متحول ساختن دنیای دیجیتال به‏ دست می‏آید، محدود به درآمدهای مالی نیست. شرکت‏ها، باید به سودهای غیر مستقیم هم توجه داشته باشند که طبعا با نتایج چشم گیری همراه خواهد شد. افزایش همکاری میان تیم‏ها، سازمان‏ها، روند‏های توسعه و رهبران شرکت، یکی از معیارهایی است که هر شرکتی طی روند تحول دیجیتالی خود باید به آن توجه داشته باشد. توجه به چنین معیارهایی، باعث پیشرفت در ارتباطات، دانش و همکاری هر شرکت می‏شود که دست‏یابی به اهداف هر شرکتی را میسر می‏کند.

به طبع، درآمد مالی هر شرکت، تمایل آن را به سرمایه‏گذاری بر روی ابزار و همچنین تکنولوژی، مشخص می‏کند که تا چه حد، آن‏ها قادر هستند تا در دیجیتال، تحول ایجاد کنند. اگرچه، سودی که از متحول ساختن دیجیتال به دست می‏آید، باعث جبران کاهش هزینه‏ها و افزایش نرخ بازگشت سرمایه می‏شود. در هر حال، پیروی از این اصول، باعث می‏شود شرکت‏ها پی ببرند آیا واقعا درحال متحول کردن دیجیتال هستند یا خیر. در آخر باید بدانیم که متحول کردن دیجیتال، انتهای کار نیست، بلکه تازه شروع ماجرا است.

 

تحول در دنیای دیجیتال

منبع:www.microland.com

مترجم: حمیدرضا نُقلی